Studierichtingen 2de graad D/A -finaliteit
Elektrotechnieken
Ben jij…
- geïnteresseerd in techniek
- iemand die houdt van denken en doen
- iemand die veiligheid belangrijk vindt
- iemand die graag mee werkt aan een duurzame toekomst
- iemand die van taakvariaties houdt
- iemand die graag oplossingen ontwikkelt voor complexe uitdagingen
- iemand die nieuwsgierig is naar hoe bepaalde dingen werken
- iemand die graag in teamverband werkt
… dan is de richting Elektrotechnieken iets voor jou!
Elektrotechnieken is een theoretisch – praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Tijdens de opleiding werken we rond onderstaande rubrieken:
- Elektriciteit
- Leidingen en dozen monteren en plaatsen
- Draden en kabels trekken
- Elektrische componenten plaatsen en aansluiten in huishoudelijke en niet-huishoudelijke context
- Mechanica (wetten van Newton, bewegingsleer, …)
- Elektropneumatica
- Projectwerk
- Montage en demontagetechnieken
- Uitvoeren van diagnoses en herstellingen
Zoals je in bovenstaande opsomming kan zien, krijgen de leerlingen een theoretische basis aangeboden. Daarnaast overstijgen ze deze theoretische zijde en verdiepen zich in het verwerven in meer praktische inzichten en concepten. Naast de vakinhoudelijke ontwikkeling gaat er ook veel aandacht naar het aanleren van basisattitudes (veilig en ordelijk werken, zelfstandig en in teamverband werken,…)
Om bepaalde competenties te verduidelijken gaan we op regelmatige basis ook op bezoek in een bedrijf. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Biostoomcentrale
- Werfbezoek
- Provinciaal veiligheidsinstituut
- …
Vakken | Aantal uren (32) |
Elektriciteit | 7 |
Elektromechanica | 5 |
Godsdienst | 2 |
LO | 2 |
Engels | 2 |
Wiskunde | 3 |
Nederlands | 4 |
Frans | 2 |
Geschiedenis | 1 |
Aardrijkskunde | 1 |
Natuurwetenschappen | 1 |
L&L (Leef en Leer) | 1 |
ICT | 1 |
Vakken |
Aantal uren (32) |
Elektriciteit |
7 |
Elektromechanica |
5 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Engels |
2 |
Wiskunde |
3 |
Nederlands |
4 |
Frans |
2 |
Geschiedenis |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Natuurwetenschappen |
1 |
L&L (Leef en Leer) |
1 |
ICT |
1 |
Binnen onze school (OV4) bieden wij een vervolgopleiding aan in de derde graad namelijk de richting:
- Elektrotechnieken (D/A -finaliteit)
- Elektriciteit (A -finaliteit)
- Crossmedia (D/A -finaliteit)
- O&B (D/A -finaliteit)
In het gewoon onderwijs kan men volgende richtingen volgen:
- Elektrotechnieken (D/A -finaliteit)
- Industriële ICT (D/A -finaliteit)
Maatschappij en welzijn
Ben jij…
- geïnteresseerd in de sociale aspecten van de mens en de manier waarop menselijke relaties werken?
- iemand die kritisch wil leren kijken naar jouw plaats binnen onze maatschappij en groeien als persoon?
- iemand die een gezonde levensstijl ontwikkelt en graag creatief bezig is?
- iemand die later wil werken met mensen: kinderen, jongeren of ouderen?
- iemand die graag zelfstandig en in team werkt?
… dan is de richting Maatschappij en welzijn iets voor jou!
Als persoon in verbondenheid met anderen aan de diverse samenleving participeren
Hier leren de leerlingen respectvol in relatie gaan, communiceren, samenwerken met anderen, ondersteunen en begeleiden met aandacht voor de identiteit, integriteit en kwetsbaarheid van zichzelf en de ander.
Oriënteren op het begeleiden en verzorgen van kinderen en gezonde volwassenen
De leerlingen ontwikkelen een wetenschappelijktheoretische basis m.b.t. gezondheidsbevordering, ontwikkelingspsychologie, (ped)agogiek en fysiologie en anatomie. Ze leren oog hebben voor de wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van kinderen en volwassenen.
Reflecteren over thema’s en ontwikkelingen in de samenleving
Vanuit het geloof in een duurzame en rechtvaardige wereld en de kracht van de hoop leren leerlingen reflecteren over sociale en maatschappelijke thema’s met aandacht voor de gezondheids- en welzijnszorg.
Basiscompetenties:
Aanleren van een basishouding om te werken in zorgverlening en begeleiding: hygiënisch handelen, veilig handelen, werken in team, communicatie, feedbacktechnieken, rekening houden met behoeftes van anderen, zorg dragen voor het eigen mentale welbevinden, methodisch werken.
Gezondheidsbevordering:
- Afstemmen van behoeftes, mogelijkheden en beperkingen van kinderen/volwassenen/ ouderen.
- Onderzoeken van het totaal functioneren van de mens
- Werken aan een gezonde levensstijl
- Combineren van maaltijd- interieur- en linnenzorg.
Anatomie en fysiologie:
- Werking zintuigen, spieren, zenuwstelsel, klieren, hormonen.
Opvoedkunde:
- Ontwikkelingspsychologie, opvoedingssituaties, contexten uit eigen leefwereld onderzoeken
Vakken |
Aantal uren (32) |
|
Godsdienst |
2 |
|
Nederlands |
4 |
|
Engels |
2 |
|
Lichamelijke opvoeding |
2 |
|
Frans |
2 |
|
Wiskunde |
3 |
|
Natuurwetenschappen |
2 |
|
Aardrijkskunde |
1 |
|
Geschiedenis |
1 |
|
Maatschappij en Welzijn |
Opvoedkunde |
4 |
Gezondheidsbevordering |
6 |
|
Anatomie en fysiologie |
1 |
|
Leef & Leer |
2 |
Vakken | Aantal uren (32) | |
Godsdienst | 2 | |
Nederlands | 4 | |
Engels | 2 | |
Lichamelijke opvoeding | 2 | |
Frans | 2 | |
Wiskunde | 3 | |
Natuurwetenschappen | 1 | |
Aardrijkskunde | 1 | |
Geschiedenis | 1 | |
Maatschappij en Welzijn | Opvoedkunde | 5 |
Gezondheidsbevordering | 6 | |
Anatomie en fysiologie | 1 | |
Leef & Leer | 2 |
Binnen onze school (OV4) bieden wij een vervolgopleiding aan in de derde graad namelijk de richting:
- Opvoeding en begeleiding (D/A -finaliteit)
- Crossmedia (D/A -finaliteit)
In het gewoon onderwijs kan men volgende richtingen volgen:
- Gezondheidszorg
- Opvoeding en begeleiding
- Defensie en veiligheid
- Wellness en schoonheid