Wat is opleidingsvorm 1?
Opleidingsvorm 1 is een Leer-, leef- en activiteitenopleiding.
Binnen OV1 krijg je een algemene en sociale vorming met het oog op zo volwaardig mogelijk participeren in de maatschappij. We streven op jouw maat in jouw uniek traject zoveel mogelijk leerresultaat na. Dat doen we op verschillende domeinen:
- Wonen: Je leert allerlei kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te wonen en te leven in onze maatschappij. Dat is voor iedereen anders.
- Werken: Je leert allerlei kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om deel te nemen aan een eventuele tewerkstelling op jouw maat. Dat kan betaalde of onbezoldigde arbeid zijn, deelname aan ateliers in dagcentra of werkvaardigheden in een leefgroepwerking.
- Vrije tijd: Je leert allerlei kennis, vaardigheden en attitudes om je vrije tijd zinvol te beleven en in te vullen.
- Overkoepelende doelen: Naast deze domeinen richten we ons op heel wat overkoepelende kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn in het dagelijks leven zoals talige- en rekenvaardigheden, ICT, veiligheid en mobiliteit, omgaan met ondersteuning, zelfsturing enzovoort.
OV1 biedt vele kansen tot een individuele begeleiding van de leerlingen. Flexibele leertrajecten op maat zijn het meest realiseerbaar in OV1.
De leerlingen zijn erg verscheiden binnen OV1. Iedereen is uniek. Om deze brede groep leerlingen een aanbod te kunnen doen dat het meest aansluit bij hun noden hebben we binnen OV1 verschillende werkingen opgericht.
Aan welke types bieden wij OV1 onderwijs aan?
Wij bieden opleidingsvorm 1 aan voor de volgende types: type 2, type 3, type 6 en type 9.
Welke klassen bieden wij aan?
De waaierklassen zijn klassen voor leerlingen met een licht tot matig mentale beperking die het best functioneren in een sociale omgeving. Ze houden van samen actief bezig zijn en ontwikkelen heel wat vaardigheden. Ze krijgen een waaier aan activiteiten aangeboden om te leren zo zelfstandig mogelijk te functioneren. Afhankelijk van de individuele mogelijkheden worden de leerlingen voorbereid op de volwassenwerking van dagcentra en begeleid wonen.
Download hier de folder van onze WAAIER-klassen
In de APS-klassen bieden we een “Auti Pedagogische Structuur” aan voor leerlingen met een autisme spectrum stoornis of kenmerken van het autisme. Dit zijn leerlingen die nood hebben aan veel structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid. Er worden activiteiten op maat aangeboden om te leren zo zelfstandig mogelijk te functioneren. Afhankelijk van de individuele onderwijsbehoeften worden de leerlingen voorbereid op een toekomst in leefgroepwerking, een dagcentrum en/of begeleid werken. De APS klassen verschillen onderling nog in de mate van cognitieve uitdaging en structuurbehoefte. Individueel werken op maat staat centraal.
In de finaliteitsklassen worden de oudste leerlingen uit APS en WAAI-klassen voorbereid op het beschermde leven en werken. In een FIN-huis krijgen ze activiteiten aangeboden in een levensechte omgeving. Hierbij leren ze zo zelfstandig mogelijk samen te leven. Daarnaast worden keuzeateliers met werk- en belevingsactiviteiten aangeboden. De leerkrachten helpen de leerlingen en hun ouders zoeken naar een geschikt toekomstperspectief via diverse stages. Zo biedt de finaliteitswerking een eindfase ter voorbereiding op de volwassenwerking van dagcentra en begeleid werken.
Download de folder van Finito
De vlinderwerking is er voor jongeren met een ernstige meervoudige beperking, die extra onderwijszorg nodig hebben. Er is bij deze leerlingen sprake van een (ernstige) mentale beperking, soms in combinatie met een fysieke beperking.
De jongeren hebben een ontwikkelingsleeftijd van 2 tot 6 jaar. Welbevinden, betrokkenheid en beleving staan centraal. De leerlingen hebben nood aan ervaringsgerichte activiteiten en stimulatie. Dit doen we via o.a. relaxatiemomenten, belevingsverhalen, winkelen en koken. Waar mogelijk, komt een basis van functioneel tellen en taal aan bod. De leerlingen worden voorbereid op een toekomst in een beschermde omgeving.
Download hier de folder van de VLINDER-klassen
In de GPS-klassen bieden we een “Gepaste Pedagogische Structuur” aan voor leerlingen die verstandelijk sterk zijn én nood hebben aan een sterk gestructureerde en voorspelbare omgeving met aangepaste werkdruk en veel individuele begeleiding. Ze krijgen schoolse vakken en werkvaardigheden aangeboden om later zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. De leerlingen worden voorbereid op begeleid werken of andere vormen van vrijwilligerswerk.
De GPS+ klassen bieden onderwijs aan leerlingen die extra gedragsmatige ondersteuning nodig hebben om te functioneren in een schoolomgeving. Ze krijgen in een aangepast klaslokaal activiteiten aangeboden waarbij ze op maat op schools gebied zoveel mogelijk worden uitgedaagd. In samenspraak met ouders en hulpverleners wordt gezocht naar een gepast toekomstperspectief op vlak van leven en eventueel werken.
De GIW-klassen bieden onderwijs aan een aantal interne leerlingen die omwille van gedragsmoeilijkheden of bijzondere zorgbehoeften met schooluitval bedreigd zijn. Ze krijgen aangepaste lesactiviteiten aangeboden in hun eigen leefgroep. In samenspraak met ouders en hulpverleners wordt gezocht naar een gepast toekomstperspectief.
POAH is Permanent Onderwijs Aan Huis. We geven aan een aantal leerlingen in de schoolvervangende dagopvang van zorginstellingen als Sint-Oda en ’t Weyerke 4u les op maat van deze leerlingen. Omwille van allerlei zorgnoden sluit een schoolaanbod niet aan bij hun noden en worden zij opgevangen door de voorziening of thuis. Met POAH komen we op maat en heel individueel aangepast tegemoet aan hun recht op onderwijs.
- Download hier de algemene folder van OV1
- Download hier de folder van de FIN-klassen
- Download hier de folder van de VLINDER-klassen
- Download hier de folder van de WAAIER-klassen