Een school waar elke jongere buitengewone kansen krijgt!

Traumasensitief kijken in het onderwijs

Wist je dat 3 op de 10 jongeren in het regulier onderwijs en maar liefst ruim 7 op 10 jongeren in het buitengewoon onderwijs opgroeien met chronische stress en ingrijpende gebeurtenissen? 

Traumasensitief onderwijs vergroot het gevoel van veiligheid en veerkracht bij leerlingen, wat nodig is om goed te kunnen leren en zich te ontwikkelen.  

Leer kijken door de traumabril, vergroot jouw kennis en vaardigheden en versterk de impact van jouw school op het welzijn en de ontwikkeling van elke jongere. 

Wie is Cindy Creemers?

Dr. Cindy Creemers is kinder- en jeugdpsychiater, psychotraumatoloog, kandidaat EMDR-practitioner en Sensorimotor psychotherapeut.  

Ze is werkzaam binnen MFC Covida unit Siemkensheuvel en als netwerkpsychiater bij Ligant (Limburgs netwerk geestelijke gezondheidszorg kinderen en jongeren).  

Ze combineert haar klinisch werk met supervisie en opleiding geven rond psychotraumatologie en lichaamsgericht werken.

“Wie zich gezien voelt, komt tot leren”

Korte inhoud van de 3 sessies

In de eerste lezing leer je kijken door de “traumabril”.  

Wat is trauma, wat is de impact van trauma op de ontwikkeling van kinderen en wat zijn de gevolgen daarvan voor het functioneren op school en de mogelijkheden om te leren.  

 

In de tweede lezing kijken we samen door de “traumabril” naar de noden van kinderen.  

Een traumasensitieve aanpak draagt bij om het gevoel van veiligheid en veerkracht bij leerlingen te vergroten. Regulatie en co-regulatie staan hier centraal.  

 

In de derde lezing kijken we samen door de “traumabril” naar de uitdagende job van leerkrachten en onderwijspersoneel.  

Een traumasensitieve aanpak installeren vraagt aandacht voor zelfzorg van ieder individu, van de teams en van de organisatie. Regulatie en co-regulatie staan hier centraal.  

Lezing 1: Leer kijken door een “traumabril”

  • Maandag 1 december 2025 of maandag 12 januari 2026  (De lezing van maandag 1 december en 12 januari zijn gelijkaardig van inhoud.)
  • Start /einde:  20.00 uur – einde lezing omstreeks 21.30 uur.  
  • Locatie: ’t Poorthuis Peer  

Inhoud

  • Wat is trauma?
  • Wat is de impact van trauma op de ontwikkeling van jongeren?
  • En wat zijn de gevolgen daarvan voor het functioneren op school en de mogelijkheden om te leren? 

Lezing 2: Kijk door de “traumabril” naar de noden van leerlingen

  • Maandag 2 februari 2026
  • Start /einde:  20.00 uur – einde lezing omstreeks 21.30 uur.
  • Locatie: ’t Poorthuis Peer

Inhoud

  • Een traumasensitieve aanpak draagt bij aan het verhogen van het gevoel van veiligheid en veerkracht bij leerlingen. Regulatie en co-regulatie staan hierbij centraal. 
  • Krijg handvatten om de jongeren te “zien” en tegemoet te komen aan hun noden om hen zo te helpen tot volle ontwikkeling te komen. 

Lezing 3: Kijk door de “traumabril” naar de uitdagende job van leerkrachten en onderwijsprofessionals

  • Maandag 9 maart 2026
  • Start /einde:  20.00 uur – einde lezing omstreeks 21.30 uur.  
  • Locatie: ’t Poorthuis Peer 

Inhoud

  • Traumasensitief kijken in het onderwijs vraagt aandacht voor zelfzorg van ieder individu, van de teams en van de organisatie. Ook hierbij staan regulatie en co-regulatie centraal. 
  • Krijg handvatten om traumasensitief onderwijs te bieden en een krachtige leer- en leefomgeving te creëren voor elke jongere. 

Voor wie? En hoe inschrijven?

Alle leerkrachten  en onderwijsprofessionals, ongeacht of je werkt in het gewoon-of buitengewoon onderwijs, kleuter-, lager- of secundair onderwijs. 

Inschrijven

Waar: ’t Poorthuis, Peer 
Prijs: 90 euro voor het pakket van drie lezingen. 
Inschrijven: kan via de knop hieronder. We stimuleren ook de deelname van schoolteams. Indien je gebruik maakt van het groepsinschrijvingsformulier hanteren we de formule per zes ingeschreven is één deelname gratis. 

Indien er nog verdere vragen zijn, kan je ons bereiken op het e-mailadres:  expertisecentrum@elisa.be. 

Individuele inschrijvingen

Voor groepen vanaf 6 personen tot max. 12 personen