Crossmedia
Ben jij…
- iemand die met artistiek bezig is
- iemand die creatief is
- iemand die verbeelding heeft
- iemand die bezig is met social media
- iemand die graag logisch redeneert
- iemand die graag aan het werk is op een computer
- iemand die zowel theoretisch als praktisch is aangelegd
… dan is de richting Crossmedia iets voor jou!
Crossmedia is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De klemtoon ligt op het esthetische, op het aanleren van techniek en het verwerven van technologisch en theoretisch inzicht in product en proces.
Tijdens de twee jaar durende opleiding leren de leerlingen hoe ze een statische en dynamische website moeten bouwen, illustraties maken, 3D objecten tekenen, …
Het vijfde jaar focust vooral op de basis van het leren gebruiken van de verschillende professionele programma’s.
In het vijfde jaar komt ook meer het grafisch gedeelte (Beeldende vorming en Mediavorming) aan bod dan het webdesign gedeelte. In het vijfde jaar leren de leerlingen tijdens de lessen webdesign welke voorbereidingen er gedaan moeten worden om te voldoen aan de eisen van een klant, basis instellingen, lay-outs maken, statische websites maken…
Het grafisch gedeelte spitst zich vooral toe het maken van eigen creaties, eigen illustraties, eigen afbeeldingen, het drukklaar maken van documenten … Maar ook het tekenen van 3D objecten zal hier een belangrijke rol spelen. Ook zal men een stuk kunstgeschiedenis krijgen.
In het zesde jaar leggen we tijdens de lessen webdesign de focus vooral op het programmeren van dynamische websites. Het gebruik van databanken, scripts, ….
Het grafisch gedeelte zal minder aan bod komen, maar er zijn toch nog een 3-tal uren waar men nieuwe dingen zal leren op het vlak van logo’s maken, tijdschriften samenstellen, afdrukklaar maken van je GILP bundel, … Maar ook het beheren van socialmedia pagina’s zal hier een plaatsje krijgen.
In het zesde jaar komt ook een nieuw stukje bij. Namelijk in het zesde jaar gaan de leerlingen aan de slag met video & audio apparatuur, leren ze hoe ze moeten filmen, monteren, scripts schrijven, storyboards maken, … Er zal ook enkele uren gespendeerd worden aan het maken van animaties met after effects.
Stages
De leerlingen zullen 3 weken op stage gaan in een bedrijf. De doelstelling van stage is dat de leerlingen kennismaken met het bedrijfsleven aan de zijde professionals. De leerlingen zullen ook leren omgaan met deadlines, doorzettingsvermogen, inzet en stiptheid maar ook het werken in teamverband.
GILP (Geïntegreerde Leerportfolio)
De leerlingen van het zesde jaar maken een Geïntegreerde Leerportfolio. Vroeger was dit de GIP. De GILP bestaat vooral uit opdrachten die verbonden zijn aan het vak Crossmedia (grafisch, webdesign, video, …) . Daarnaast zullen er ook een aantal taalopdrachten inzitten (Nederlands, Frans en Engels). Op het einde van het schooljaar zullen de leerlingen deze opdrachten moeten gaan presenteren voor een jury. De jury zal bestaan uit mensen uit het bedrijfsleven en enkele leerkrachten.
Vakken |
Aantal uren (32) |
Crossmedia (Beeldende vorming, Mediavorming, Webdesign en -programmatie) |
15 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Nederlands |
2 |
Engels |
2 |
Frans |
2 |
Natuurwetenschappen |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Geschiedenis |
1 |
Wiskunde |
2 |
Gemeenschappelijk funderend leerplan |
2 |
Vakken |
Aantal uren (32) |
Crossmedia (Beeldende vorming, Mediavorming, Webdesign en -programmatie, video & audio en animaties) |
15 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Nederlands |
2 |
Engels |
2 |
Frans |
2 |
Natuurwetenschappen |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Geschiedenis |
1 |
Wiskunde |
2 |
Gemeenschappelijk funderend leerplan |
2 |
Na het zesde jaar kunnen onze leerlingen alle kanten uit.
Verder studeren
De leerlingen die willen verder studeren kunnen in principe alle richtingen nog uit gaan.
Zo zijn er op verschillende scholen Se-n-Se opleidingen (dit is een zevende specialisatie jaar):
- Crossmedia
- Assistent in interactieve producties
Of men kan kiezen voor een professionele bachelor in een hoge school. Hieronder kan je enkele richtingen terug vinden waar onze richting zich op voorbereidt:
- Beeldende vormgeving
- informaticamanagement en multimedia
- Multimedia en communicatietechnologie.
- Crossmediamanagement
- …
Maar er zijn ook een aantal leuke Syntra opleidingen van een jaar die men kan volgen als voorbereiding op een professionele bachelor.
Tewerkstelling
Leerlingen die niet verder willen studeren kunnen altijd terecht in het werkveld. Zo kunnen ze gaan werken als:
- assistent drukker
- assistent printdesigner
- Webontwikkelaar
- Grafisch ontwerper
- ….
Elektrotechnieken
Ben jij…
- geïnteresseerd in techniek
- iemand die houdt van denken en doen
- iemand die veiligheid belangrijk vindt
- iemand die graag mee werkt aan een duurzame toekomst
- iemand die van taakvariaties houdt
- iemand die graag oplossingen ontwikkelt voor complexe uitdagingen
- iemand die nieuwsgierig is naar hoe bepaalde dingen werken
- iemand die graag in teamverband werkt
… dan is de richting Elektrotechnieken iets voor jou!
Elektrotechnieken is een theoretisch – praktische studierichting in de dubbele finaliteit. Tijdens de opleiding werken we rond onderstaande rubrieken:
- Ontwerpen van elektrotechnische systemen.
- Ontwerpen van elektrische schema’s
- Diagnoses, herstellingen en vervangingen uitvoeren in een residentiële, tertiaire en industriële context
- Elektrische componenten plaatsen en aansluiten in verschillende borden
- Eigen installatie in werking stellen conform het AREI
- Basis van industriële componenten plaatsen en aansluiten (motoren, machines, PLC, elektropneumatische sturingen)
- Kwaliteitsvol en veilig werken
- Leidingen en dozen monteren en plaatsen
- Draden en kabels trekken
Zoals je in bovenstaande opsomming kan zien, krijgen de leerlingen vooral een stevige theoretische basis aangeboden. Daarnaast overstijgen ze deze theoretische zijde en verdiepen zich in het verwerven in meer praktische toepassingen en vaardigheden. Naast de vakinhoudelijke ontwikkeling gaat er ook veel aandacht naar het aanleren van basisattitudes (veilig en ordelijk werken, zelfstandig en in teamverband werken,…) en naar de nieuwste hedendaagse technieken (energiebeheer, laadpalen, …).
Stages & uitstappen
Naast het aanbieden en realiseren van competenties in de klas, proberen we bepaalde competenties ook aan te leren in een realistische werkomgeving en dit in de vorm van blokstages. Om bepaalde competenties te verduidelijken gaan we op regelmatige basis ook op bezoek in een bedrijf. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Niko
- Fluvius
- Elia
- Werfbezoek
- …
Vakken | Aantal uren (32) |
Elektriciteit | 14 |
Godsdienst | 2 |
LO | 2 |
Nederlands | 2 |
Engels | 2 |
Frans | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 |
Aardrijkskunde | 1 |
Geschiedenis | 1 |
Wiskunde | 3 |
Leef | 2 |
Vakken | Aantal uren (32) |
Elektriciteit | 15 |
Godsdienst | 2 |
LO | 2 |
Nederlands | 2 |
Engels | 2 |
Frans | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 |
Aardrijkskunde | 1 |
Geschiedenis | 1 |
Wiskunde | 2 |
Leef | 2 |
Na het zesde jaar kunnen onze leerlingen alle kanten uit.
Verder studeren
De leerlingen die willen verder studeren kunnen in principe alle richtingen nog uit gaan.
Zo zijn er op verschillende scholen Se-n-Se opleidingen (dit is een zevende specialisatie jaar):
- Beveiligingstechnicus
- Technicus hernieuwbare energie
Of men kan kiezen voor een professionele bachelor in een hoge school. Hieronder kan je enkele richtingen terug vinden waar onze richting zich op voorbereidt:
- Professionele bachelor procesautomatisering
- Professionele bachelor elektronica – ICT
Maar er zijn ook een aantal leuke Syntra opleidingen van een jaar die men kan volgen als voorbereiding op een professionele bachelor.
Tewerkstelling
Leerlingen die niet verder willen studeren kunnen altijd terecht in het werkveld. Zo kunnen ze gaan werken als:
- Bordenbouwer
- Industriële elektrotechnisch installateur
- Residentieel elektrotechnisch installateur
Opvoeding en begeleiding
Ben jij…
- iemand die geïnteresseerd is in de mens en zijn plaats in de samenleving?
- iemand die graag voor andere zorgt?
- iemand die graag in teamverband bezig is?
- iemand die graag werkt met baby’s, kleuter, peuters en lagereschoolkinderen?
… dan is de richting Opvoeding en begeleiding iets voor jou!
Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit en is het vervolg van de studierichting Maatschappij en Welzijn die op Campus OV4 wordt aangeboden in de tweede graad. Leerlingen ontwikkelen in de studierichting Opvoeding en Begeleiding een stevige wetenschappelijk-theoretische basis omtrent lesonderdelen zoals psychologie, (ortho) pedagogiek, deontologie, de mens en zijn plaats in de samenleving. In de lessen wordt gebruik gemaakt van voorbeelden en contexten uit de welzijnssector.
Stages
…..
GILP (Geïntegreerde Leerportfolio)
….
Vakken |
Aantal uren (32) |
Opvoeding en begeleiding |
15 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Nederlands |
2 |
Engels |
2 |
Frans |
2 |
Natuurwetenschappen |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Geschiedenis |
1 |
Wiskunde |
2 |
Gemeenschappelijk funderend leerplan |
2 |
Vakken |
Aantal uren (32) |
Opvoeding en begeleiding |
15 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Nederlands |
2 |
Engels |
2 |
Frans |
2 |
Natuurwetenschappen |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Geschiedenis |
1 |
Wiskunde |
2 |
Gemeenschappelijk funderend leerplan |
2 |
De leerlingen behalen na hun zesde jaar Opvoeding en begeleiding de beroepskwalificaties voor kinderbegeleider baby’s, peuters, kleuters en schoolgaande kinderen. Met deze beroepskwalificaties kunnen afgestudeerden onmiddellijk starten in het werkveld, anderzijds kunnen ze gaan verder studeren. Binnen deze studierichting ligt de focus voornamelijk op een vervolgstudie en worden ze daar dus ook op voorbereid.
Verder studeren
De leerlingen die willen verder studeren kunnen in principe alle richtingen nog uit gaan.
Zo zijn er op verschillende scholen Se-n-Se opleidingen (dit is een zevende specialisatie jaar):
- Persoonsbegeleider
- Medisch-administratief assistent
- Tandartsassistent
Of men kan kiezen voor een professionele bachelor in een hoge school. Hieronder kan je enkele richtingen terug vinden waar onze richting zich op voorbereidt:
- Orthopedagogie
- Maatschappelijk werk
- Pedagogie van het jonge kind
- Kleuteronderwijs
- Lager onderwijs
- …
Tewerkstelling
Leerlingen die niet verder willen studeren kunnen altijd terecht in het werkveld. Zo kunnen ze gaan werken als:
- Voor- en naschoolse kinderopvang
- Kindercrèche
- ….