Studierichtingen 3de graad D/A -finaliteit
Crossmedia
Ben jij…
- iemand die met artistiek bezig is
- iemand die creatief is
- iemand die verbeelding heeft
- iemand die bezig is met social media
- iemand die graag logisch redeneert
- iemand die graag aan het werk is op een computer
- iemand die zowel theoretisch als praktisch is aangelegd
… dan is de richting Crossmedia iets voor jou!
Crossmedia is een artistieke en theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit. De klemtoon ligt op het esthetische, op het aanleren van techniek en het verwerven van technologisch en theoretisch inzicht in product en proces.
In deze studierichting worden de competenties van de beroepskwalificatie crossmedia assistent gerealiseerd. De crossmedia assistent bewerkt aangeleverde content en ontwikkelt onderdelen van een design voor crossmediale/multimediale producties. Hij realiseert een doeltreffend, kwalitatief, interactief crossmediaal product dat voldoet aan technische, (typo)grafisch kwalitatieve en gebruiksvriendelijke eisen. Hij werkt vooral in teamverband in een setting waar de vormvereisten en het kader voor een vaak gevarieerde output vooraf bepaald zijn. Die output is bijvoorbeeld klassieke of dynamische webpagina’s, korte animaties in banners, materiaal voor campagnes op sociale media, reclamecampagnes voor online dragers, eenvoudige animaties en bewerkte fragmenten van video- en audiomateriaal.
Tijdens de twee jaar durende opleiding leren de leerlingen hoe ze een statische en dynamische website moeten bouwen, illustraties maken, 3D objecten tekenen, …
Het vijfde jaar focust vooral op de basis van het leren gebruiken van de verschillende professionele programma’s.
In het vijfde jaar leren de leerlingen tijdens de lessen webdesign welke voorbereidingen er gedaan moeten worden om te voldoen aan de eisen van een klant, productfiches lezen en toepassen, lay-outs maken, … Daarnaast krijgen de leerlingen ook een uitgebreide kennis van responsive webdesign (website maken voor het beeldscherm, tablet en gsm). Als laatste zal men al een beetje proeven van het programmeren in PHP om zo al te weten te komen van wat ze in het zesde jaar Crossmedia gaan krijgen.
Tijdens de lessen van beeldende vorming spitst zich vooral toe het maken van eigen creaties, eigen illustraties, eigen afbeeldingen, het afdrukklaar maken van documenten … Maar ook het tekenen van 3D objecten zal hier een belangrijke rol spelen. Ook hier zal men het leren hoe ze productfiches kunnen gebruiken en lezen. Daarnaast zal men een stukje mediavorming krijgen maar ook wordt er stil gestaan bij de huidige kunstvormen.
In het zesde jaar leggen we tijdens de lessen webdesign de focus vooral op het programmeren van dynamische websites in PHP en MySQL. Hier ligt dan vooral de focus op het gebruik van databanken, scripts, …. maar ook de leerstof van het vijfde jaar komt terug aan bod zoals het opmaken van de pagina’s tot een responsive website.
Het grafisch gedeelte zal minder aan bod komen, maar er zijn toch nog een 3-tal uren waar men nieuwe dingen zal leren op het vlak van logo’s maken, tijdschriften samenstellen, afdrukklaar maken van je GILP bundel, … Maar ook het beheren en het aanmaken van social media pagina’s zal hier een plaatsje krijgen. Zo gaan jullie leren om de juiste instellingen te doen van afbeeldingen, video’s, … om deze online te kunnen plaatsen op social media.
In het zesde jaar krijgen de leerlingen ook audiovisuele vorming. Tijdens de lessen gaan de leerlingen aan de slag met video & audio apparatuur, leren ze hoe ze moeten filmen, monteren, scripts schrijven, storyboards maken, … Er zal ook enkele uren gespendeerd worden aan het maken van animaties met after effects. Deze video’s zullen doorheen de verschillende modules in het zesde jaar gebruikt worden (op social media, websites, tv, …)
Stages
De leerlingen zullen 3 weken op stage gaan in een bedrijf. De doelstelling van stage is dat de leerlingen kennismaken met het bedrijfsleven aan de zijde professionals. De leerlingen zullen ook leren omgaan met deadlines, doorzettingsvermogen, inzet en stiptheid maar ook het werken in teamverband.
GILP (Geïntegreerde Leerportfolio)
De leerlingen van het zesde jaar maken een Geïntegreerde Leerportfolio. Vroeger was dit de GIP. De GILP bestaat vooral uit opdrachten die zijn verbonden aan het vak Crossmedia (grafisch, webdesign, video, …) . Daarnaast zullen er ook een aantal taalopdrachten inzitten (Nederlands, Frans en Engels). Op het einde van het schooljaar zullen de leerlingen deze opdrachten moeten gaan presenteren voor een jury. De jury zal bestaan uit mensen uit het bedrijfsleven en enkele leerkrachten.
Vakken |
Aantal uren (32) |
Crossmedia (Beeldende vorming, Mediavorming, Webdesign en -programmatie) |
15 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Nederlands |
2 |
Engels |
2 |
Frans |
2 |
Natuurwetenschappen |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Geschiedenis |
1 |
Wiskunde |
2 |
Leef & leer |
2 |
Vakken |
Aantal uren (32) |
Crossmedia (Beeldende vorming, Mediavorming, Webdesign en -programmatie, video & audio en animaties) |
15 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Nederlands |
2 |
Engels |
2 |
Frans |
2 |
Natuurwetenschappen |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Geschiedenis |
1 |
Wiskunde |
2 |
Leef & leer |
2 |
Na het zesde jaar kunnen onze leerlingen alle kanten uit.
Verder studeren
De leerlingen die willen verder studeren kunnen in principe alle richtingen nog uit gaan.
Zo zijn er op verschillende scholen Se-n-Se opleidingen (dit is een zevende specialisatie jaar):
- Crossmedia
- Assistent in interactieve producties
Of men kan kiezen voor een professionele bachelor in een hoge school. Hieronder kan je enkele richtingen terug vinden waar onze richting zich op voorbereidt:
- Beeldende vormgeving
- Informaticamanagement en multimedia
- Multimedia en communicatietechnologie.
- Crossmediamanagement
- …
Maar er zijn ook een aantal leuke Syntra opleidingen van een jaar die men kan volgen als voorbereiding op een professionele bachelor.
Tewerkstelling
Leerlingen die niet verder willen studeren kunnen altijd terecht in het werkveld. Zo kunnen ze gaan werken als:
- Assistent drukker
- Assistent printdesigner
- Webontwikkelaar
- Grafisch ontwerper
- ….
Opvoeding en begeleiding
Ben jij…
- iemand die geïnteresseerd is in de mens en zijn plaats in de samenleving?
- iemand die graag voor andere zorgt?
- iemand die graag in teamverband bezig is?
- iemand die graag werkt met baby’s, kleuter, peuters en lagereschoolkinderen?
… dan is de richting Opvoeding en begeleiding iets voor jou!
Opvoeding en begeleiding is een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit en is het vervolg van de studierichting Maatschappij en Welzijn die op Campus OV4 wordt aangeboden in de tweede graad. Leerlingen ontwikkelen in de studierichting Opvoeding en Begeleiding een stevige wetenschappelijk-theoretische basis omtrent lesonderdelen zoals psychologie, (ortho) pedagogiek, deontologie, de mens en zijn plaats in de samenleving. In de lessen wordt gebruik gemaakt van voorbeelden en contexten uit de welzijnssector.
Stages
…..
GILP (Geïntegreerde Leerportfolio)
….
Vakken |
Aantal uren (32) |
Opvoeding en begeleiding |
15 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Nederlands |
2 |
Engels |
2 |
Frans |
2 |
Natuurwetenschappen |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Geschiedenis |
1 |
Wiskunde |
2 |
Leef & Leer |
2 |
Vakken |
Aantal uren (32) |
Opvoeding en begeleiding |
15 |
Godsdienst |
2 |
LO |
2 |
Nederlands |
2 |
Engels |
2 |
Frans |
2 |
Natuurwetenschappen |
1 |
Aardrijkskunde |
1 |
Geschiedenis |
1 |
Wiskunde |
2 |
Leef & Leer |
2 |
De leerlingen behalen na hun zesde jaar Opvoeding en begeleiding de beroepskwalificaties voor kinderbegeleider baby’s, peuters, kleuters en schoolgaande kinderen. Met deze beroepskwalificaties kunnen afgestudeerden onmiddellijk starten in het werkveld, anderzijds kunnen ze gaan verder studeren. Binnen deze studierichting ligt de focus voornamelijk op een vervolgstudie en worden ze daar dus ook op voorbereid.
Verder studeren
De leerlingen die willen verder studeren kunnen in principe alle richtingen nog uit gaan.
Zo zijn er op verschillende scholen Se-n-Se opleidingen (dit is een zevende specialisatie jaar):
- Persoonsbegeleider
- Medisch-administratief assistent
- Tandartsassistent
Of men kan kiezen voor een professionele bachelor in een hoge school. Hieronder kan je enkele richtingen terug vinden waar onze richting zich op voorbereidt:
- Orthopedagogie
- Maatschappelijk werk
- Pedagogie van het jonge kind
- Kleuteronderwijs
- Lager onderwijs
- …
Tewerkstelling
Leerlingen die niet verder willen studeren kunnen altijd terecht in het werkveld. Zo kunnen ze gaan werken als:
- Voor- en naschoolse kinderopvang
- Kindercrèche
- ….