Studierichtingen 3de graad A-finaliteit
Elektrische installaties
Ben jij…
- geïnteresseerd in techniek
- iemand die graag met je handen werkt
- iemand die veiligheid belangrijk vindt
- iemand die graag mee werkt aan een duurzame toekomst
- iemand die van concrete uitdagingen houdt
- iemand die graag in teamverband werkt
… dan is de richting Elektrische Installaties iets voor jou!
Elektrische Installaties is een technisch – praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. Tijdens de opleiding werken we rond onderstaande rubrieken:
- Leidingen en dozen monteren en plaatsen
- Draden en kabels trekken
- Elektrische componenten plaatsen en aansluiten in verschillende borden
- Eigen installatie in werking stellen conform het AREI
- Basis van industriële componenten plaatsen en aansluiten (motoren, machines, PLC, elektropneumatische sturingen)
- Kwaliteitsvol en veilig werken
- Voorbereiding en opvolging van werkzaamheden
- Materiaalkennis en technologie in de elektrotechniek
- Herstellen en vervangen van onderdelen in een elektrische installatie
Zoals je in bovenstaande opsomming kan zien, ligt het accent van deze richting in het verwerven van vaardigheden en werkwijzen. Naast de vakinhoudelijke ontwikkeling gaat er ook veel aandacht naar het aanleren van basisattitudes (veilig en ordelijk werken, zelfstandig en in teamverband werken,…) en naar de nieuwste hedendaagse technieken (energiebeheer, laadpalen, …).
Stages & uitstappen
Naast het aanbieden en realiseren van competenties in de klas, proberen we bepaalde competenties ook aan te leren in een realistische werkomgeving en dit in de vorm van blokstages. Om bepaalde competenties te verduidelijken gaan we op regelmatige basis ook op bezoek in een bedrijf. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Niko
- Fluvius
- Elia
- Werfbezoek
- …
Vakken | Aantal uren (32) |
Elektriciteit | 19 |
Godsdienst | 2 |
LO | 2 |
Engels | 2 |
AV (Algemene vakken) | 5 |
L&L (Leer en Leef) | 2 |
Dit is een modellessentabel. Door recente veranderingen in de leerplannen moet deze tabel nog een schooleigen invulling krijgen (complementaire uren).
Vakken | Aantal uren (32) |
Elektriciteit | 19 |
Godsdienst | 2 |
LO | 2 |
Engels | 2 |
AV (Algemene vakken) | 5 |
L&L (Leer en Leef) | 2 |
Dit is een modellessentabel. Door recente veranderingen in de leerplannen moet deze tabel nog een schooleigen invulling krijgen (complementaire uren).
Verder studeren
7de specialisatiejaar (met behalen van diploma secundair onderwijs)
- Industriële elektriciteit
- Elektrotechnicus
- Installateur gebouwenautomatisering
- Installateur nutsvoorzieningen
Werken
- Bordenbouwer
- Industriële elektrotechnisch installateur
- Residentieel elektrotechnisch installateur
Onthaal, organisatie en sales
Ben jij…
- communicatief en sociaal vaardig in functie van een professionele communicatie met bezoekers en klanten?
- bereid om mensen te ontvangen en te adviseren?
- bereid om administratieve taken uit te voeren met de verwachte nauwkeurigheid en efficiëntie?
- geïnteresseerd in het uitbreiden van je digitale competenties aan de hand van professionele software?
… dan is de richting Onthaal, Organisatie en Sales iets voor jou!
Onthaal, organisatie en sales is een praktische studierichting in de arbeidsmarktfinaliteit. Ze biedt inzicht in de werking van ondernemingen en is gericht op het ontwikkelen van competenties met betrekking tot onthaal- en verkoopactiviteiten. Aandacht voor communicatieve en sociale vaardigheden is essentieel in functie van een professionele communicatie met bezoekers en klanten. Het verwerven van digitale competenties kadert in de bedrijfsgerichte component vermits de goederen-, documenten- en informatiestroom in sterke mate gedigitaliseerd zijn.
Stages & uitstappen
Naast het aanbieden en realiseren van competenties in de klas, verkleinen we de kloof tussen school en de arbeidsmarkt door stages aan te bieden, zowel in de vorm van werkplekleren, blokstages als wekelijks een vaste stagedag. Deze leeractiviteiten zijn gericht op het verwerven van algemene en beroepsgerichte competenties waarbij de arbeidssituatie de leeromgeving is. Daarnaast plannen we meerdere bedrijfsbezoeken per schooljaar als observatie-activiteit. In de derde graad leren leerlingen op zelfstandige wijze onthaal- en verkoopactiviteiten uitoefenen. Een reële context is daarbij essentieel om hen optimaal voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
Vakken |
Aantal uren (32) |
|
Engels & Frans |
4 |
|
Duits |
1 |
|
Godsdienst |
2 |
|
Lichamelijke opvoeding |
2 |
|
AV (Algemene Vorming) |
5 |
|
Onthaal, Organisatie en Sales (OO&S) |
Onthaal & organisatie |
4 |
Verkoop & organisatie |
7 |
|
POV |
5 |
|
Leef & Leer |
2 |
Vakken |
Aantal uren (32) |
|
Engels & Frans |
4 |
|
Duits |
1 |
|
Godsdienst |
2 |
|
Lichamelijke opvoeding |
2 |
|
AV (Algemene Vorming) |
5 |
|
Onthaal, Organisatie en Sales (OO&S) |
Ondernemen (BeSeven) |
9 |
Stage |
7 |
|
Leef & Leer |
2 |
Na het 6de jaar kan je de arbeidsmarkt op, op zoek naar een job als winkelverkoper in de distributiesector: zelfstandige kleinhandel, kleinhandel in voedingswaren, grote kleinhandelszaken, warenhuizen,…
Of kan je aan de slag als receptionist of administratief medewerker onthaal in een kantooromgeving of aan de balie.
Aan de hand van een Se-n-Se-opleiding kan je je verder specialiseren.