In deze aanvullende sessies wordt dieper ingegaan op motiverend werken met kinderen en jongeren met autisme. De kernelementen van autismevriendelijk onderwijs worden beschouwd als aanwezige voorkennis en waar relevant, zal hiernaar verwezen worden. Deze sessies zijn dan ook enkel toegankelijk voor de onderwijsprofessional die deze sessies hebben gevolgd in 2024-2025.
Kobe Vanroy is internationaal educatief medewerker bij ‘sterkmakers in autisme’ (Gent). Hij geeft wereldwijd lezingen over autisme, motivatie en de complexe sociale wereld waarin we leven. Vanuit zijn oplossingsgerichte houding met oog voor talentontwikkeling coacht hij jongeren met autisme en schreef hij mee aan verschillende boeken over autisme en onderwijs waaronder ‘Boeien! Kinderen en jongeren met autisme motiveren’ (Pica, 2023), ‘Wat echt werkt bij kinderen met autisme’ (Pelckmans, 2023), ‘Autisme centraal. Methodiek voor ouders en begeleiders’ (Acco, 2018) en ‘Leren met autisme. Autistisch denken in de onderwijspraktijk’ (EPO, 2015).
Kobe werkt daarnaast aan de hogeschool UCLL waar hij verbonden is aan het departement Lerarenopleiding en het departement Welzijn. Hij coördineert er onder meer de postgraduaatsopleiding Talentontwikkeling. Sinds 2022 is Kobe ook bezieler van het project AutismevriendelijkOnderwijs.be waar hij in een freelancecollectief zijn kennis en tips deelt met ouders en onderwijsprofessionals.
Tijdens deze eerste sessie krijg je een bondige samenvatting van de zelfdeterminatietheorie, het uitgangskader dat we gebruiken om motivatie te begrijpen. We focussen hierbij vooral op het werken binnen gecontroleerde motivatie, meer bepaald de principes van autismevriendelijk belonen. Aan de hand van een reeks reflectievragen staan we stil bij het nut van straffen en belonen en in welke omstandigheden dit autismevriendelijk aangepakt kan worden.
In de tweede sessie bouwen we verder op de zelfdeterminatietheorie, maar bekijken we motivatie vanuit weerstand. Je leert het verschil tussen amotivatie, opstandig verzet en reflectief verzet. Om dit meteen in de praktijk om te zetten, gebruiken we ‘regels en afspraken’ als toepassing. Hoe kunnen we weerstand tegen regels en afspraken begrijpen en aanpakken op basis van de verschillende vormen van weerstand? Hoe maken we dit autismevriendelijk? Indien gewenst, mogen de deelnemers ook hun eigen (klas)afspraken of (school)regels meenemen om zelf eens onder de loep te houden!
Wie: deelnemers die de eerste lezingenreeks ‘Fundamenten van autismevriendelijk onderwijs’ hebben gevolgd in 2024-2025. Let wel: beide sessies zijn in de eerste plaats gericht op professionals die werken met kinderen of jongeren vanaf 8 jaar met een (rand)normale begaafdheid!
Wanneer: 3 november 2025+ 17 november 2025 (20.00 u. – 21.30 u.)
Waar: ’T Poorthuis, Peer
Prijs: € 70,00 per persoon, indien je 6 personen tegelijkertijd inschrijft, is 1 persoon gratis. Maak hiervan gebruik van de knop ‘groepsinschrijving’.
Indien er nog verdere vragen zijn, kan je ons bereiken op het e-mailadres expertisecentrum@elisa.be.